Prod. Datum Philips 638A (Techniek Overig)

door L.v.H. @, Alblasserdam, 10.11.2017, 12:26 (12 dagen geleden)

In het chassis van mijn Franse Philips 638A staat 06/36 geslagen, zie foto.
Is dit de productie datum : week 6 in 1936?

[image]

Mvg
Leo

Prod. Datum Philips 638A

door Maarten Bakker @, Delft, 10.11.2017, 17:59 (12 dagen geleden) @ L.v.H.

Een ingeslagen datum op de maand nauwkeurig en met zelfs een / erin klinkt niet als iets dat Philips zou doen. Ik lees dat voorzichtig als chassisnummer 06736 met misschien nog een cijfer of letter ervoor. Staan er toevallig datumcodes op onderdelen?

Prod. Datum Philips 638A

door L.v.H. @, Alblasserdam, 10.11.2017, 19:45 (12 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

De spatie tussen de 6 / 3 is groter dan tussen 06 en 36 dus ik denk dat het geen 7 is.
En helaas staan er verder nergens datumcodes op.
Alleen een Franse licentiesticker in de kast en op de luidspreker waaarbij de laatste niet leesbaar is.

Mvg
Leo

Prod. Datum Philips 638A

door Hans Op den Camp @, Leusden, 10.11.2017, 19:57 (12 dagen geleden) @ L.v.H.

En helaas staan er verder nergens datumcodes op.

Indien het nog leesbaar is dan staat er boven op de vloeistof elco's een datumcode zoals je kunt zien op de volgende foto van mijn 834A: 48.3 = week 48 van 1933.

[image]

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

Prod. Datum Philips 638A

door L.v.H. @, Alblasserdam, 10.11.2017, 20:26 (12 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Weer wat geleerd, op beide elco's staat A25.4 dat zou dan week 25 1934 moeten zijn.
Als we er van uitgaan dat Philips de elco's kort na de productie gebruikt bij de assemblage zou mijn radio uit 1934 kunnen zijn.

Mvg.
Leo

Prod. Datum Philips 638A

door Maarten Bakker @, Delft, 10.11.2017, 20:43 (12 dagen geleden) @ L.v.H.

Dat klinkt voor een 638A als een logische datum. Ik zie in je andere bericht al dat je ook het serienummer erbij geeft (daar vroeg ik om voordat ik het las en heb die vraag in de edit verwijderd, op mijn wenken bediend, dankjewel!).

Ongeacht of het ingeslagen nummer een / of een 7 toont vind ik dat wel interessant. Ik hoop (meerjarenproject dat automatisch tot stand komt naarmate ik meer toestelgegevens noteer) meer inzicht te krijgen in de verbanden tussen serienummers en ingeslagen of opgeplakte nummers op chassis en daarmee in de productiemethodiek/logistiek. Niet alleen van oude apparatuur trouwens, dat speelt voor sommige Philipsfabrieken nog tot zeker de jaren '80.

Prod. Datum Philips 638A

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10.11.2017, 18:12 (12 dagen geleden) @ L.v.H.

Heb toevallig ook de Franse doc van de 638A en die spreekt van 1934.
Op mijn Nederlands chassis staat een niet te koppelen nummer.
Dus denk ik dat het een 'gewoon' volgorde nummer zou kunnen zijn.
Groet, Ben

[image]

--
Een vlieg pletten is eenvoudiger dan in elkaar zetten.

Prod. Datum Philips 638A

door L.v.H. @, Alblasserdam, 10.11.2017, 20:39 (12 dagen geleden) @ Ben

06/36 zou een 'gewoon' volgnummer kunnen zijn, maar daar heb je niet veel mogelijkheden mee.
Op mijn Nederlandse 638A staat inderdaad een gewoon nummer 32491 ingeslagen in het chassis en op het type plaatje staat nummer F3252, terwijl op het Franse type plaatje numer 300288 C staat.

M.v.g
Leo

Prod. Datum Philips 638A

door Maarten Bakker @, Delft, 10.11.2017, 20:52 (12 dagen geleden) @ L.v.H.

Hoeveel mogelijkheden je met een / hebt is ook niet in steen gebeiteld, bij coderingen op lampen en buizen draaide Philips er de hand niet voor om om niet-alfabetische tekens te gebruiken. Ook zou het om een zoveelste exemplaar per dag of per week kunnen gaan bijvoorbeeld. Maar dat is allemaal erg onwaarschijnlijk omdat ik er geen enkel ander voorbeeld van ken.

Mijn eerste aanleiding om aan een 7 te denken is juist dat een / overdreven frivool is. Zoiets kost geld (bij Philips werd elke cent drie keer geteld zogezegd, immers is 3 keer tellen goedkoper dan 10.000 keer uitgeven) en voegt weinig aan de codering toe (even ervan uitgaand dat ze wel alleen cijfers en soms een letter gebruikten zoals op alle andere radio's die ik ken).

Ook heb ik een tweede sterk argument voor de 7 als ik nog eens naar de foto kijk. De 3 ernaast mist ook zijn bovenste streep grotendeels omdat de inslag langs de rand van het chassis staat en dus in de lucht bleef hangen.

RSS Feed van deze thread